Blogi

keskiviikko 20. lokakuuta 2010

Kuinka luot itsestäsi asiantuntija brändin?

Tänä päivänä työpaikkoja vaihdetaan, työpaikan saaminen on entistä vaikeampaa sekä määräaikaiset työsuhteet ja pätkätyöt kukoistaa. Koska työnhakijan on erittäin vaikea erottua satojen työnhakijoiden joukosta, on hänen luotava itsestään brändi, sillä ilman brändiä henkilö on juuri niin hyvä kuin hänen viimeisin projektinsa. Brändäyksessä tarkoituksena on saada huomiota, vahvistaa uskottavuutta, herättää luottamusta sekä asettaa itsensä oman alan edelläkävijäksi ja asiantuntijaksi. Brändäyksellä luodaan omaa henkilökohtaista pääomaa, mainetta. Siinä tulevat esiin ideasi, oppimasi asiat ja tekemäsi caset kaikkien näkyville ja tästä muodostuu mielikuva asiantuntijahenkilöstä. Asiantuntija mielikuvaa ei kuitenkaan rakenneta hetkessä, vaan se vaatii kärsivällisyyttä, kunnianhimoa ja elinikäistä oppimista.

Oman brändin rakentamisessa kannattaa keskittyä omiin vahvuuksiin ja intohimoon. Mieti, mikä on suurin vahvuutesi? Millä erotut kilpailijoista? Professori Alf Rehn puhui Markkinoinnin muodonmuutos – seminaarissa 2.9.2010, kuinka suomalaiset helposti kehittävät vain omia heikkouksiaan, koska niihin me kiinnitämme eniten huomiota. Haluamme olla vahvuuksiltamme ”tasapäisiä”. Rehn kuitenkin kehottaa rohkeasti erikoistumaan ja käyttämään kaikki aika ja energia omien vahvuuksien nostamiseen vielä korkeammalle.

Sosiaalinen media mahdollistaa, että jokainen meistä voi rakentaa oman henkilöbrändin ja johtaa omaa urakehitystään. LinkedInen, twitterin, facebookin ja blogien avulla voi kuka tahansa jättää digitaalisen jalanjälkensä.

Tee itsestäsi asiantuntija brändi ja vaikuta urakehitykseesi
  1. Mieti, mitkä ovat vahvuutesi?
  2. Perusta asiantuntija blogi, jossa kerrot tekemistäsi caseista sekä alasi uusimmista tutkimuksista ja uutisista. Blogi toimii brändisi tukikohtana, jonne ohjaat liikenteen muista sovelluksista. Ohjeita bloggaamiseen löydät aiemmasta postauksestani.
  3. Tee julkinen profiili LinkedIneen.
  4. Tee profiili Twitteriin. Twitter on pääasiassa asiantuntijoiden verkostoitumisen väline, joten etsi oman alasi muita asiantuntijoita twitteristä ja ryhdy seuraamaan heitä. Näin pysyt parhaiten perillä alasi tutkimuksista, uutisista ja tapahtumista sekä löydät mahdollisia yhteistyökumppaneita. Keskustele muiden asiantuntijoiden kanssa ja verkostoidu.Twitterissä on helppo myös sopia esim. lounastreffejä ja "taskubileitä".
Näillä sosiaalisen median perusvälineillä, teet omasta asiantuntija brändistäsi näkyvää, lisäät tunnettavuutta ja luot elintärkeitä verkostoja.

Mitä muuta hyötyä omasta henkilöbrändistä sitten on?
Henkilökohtaisesta brändistä on hyötyä niin sinulle kuin nykyiselle/tulevalle työnantajallesi, sillä se osoittaa, että organisaatiolla on idearikkaita ja lahjakkaita työntekijöitä ja tämä taas lisää organisaation houkuttelevuutta, asiantuntemusta ja luotettavuutta. Lisäksi asiakkaiden on helpompi ottaa yhteyttä henkilöön kuin organisaatioon.

On arvioitu, että henkilö, joka valmistuu nyt korkeakoulusta, on ennen 38-vuoden ikää, ollut 10–14 työtehtävässä. Lisäksi uusia työpaikkoja, joita ei vielä 10 vuotta sitten osattu edes kuvitella, syntyy työmarkkinoille. Olenkin seurannut mielenkiinnolla, kuinka sosiaalisen median asiantuntijatehtävät ottavat tulta alleen kunnolla ja työvoimatoimiston sivuille ilmestyy enemmän työnpaikkailmoituksia, joissa haetaan sosiaalisen median asiantuntijaa, bloggaajaa, tms. Koska työelämä tarvitsee 10 vuoden päästä asiantuntijuutta, jota nyt ei vielä osata kovin hyvin ennakoida, ja työtehtäväsi tulevat vaihtelemaan muutaman vuoden välein, on tärkeää tuoda omaa asiantuntijuutta jatkuvasti esille ja tehdä siitä näkyvää. Osaajat joutuvat todistamaan arvonsa jatkuvasti muuttuvassa työelämässä.  

Organisaation, tuotteen, palvelun ja asiantuntijan brändit vaikuttavat kaikki kuluttajan ostopäätökseen. Tänä, avoimuuden ja läpinäkyvyyden, aikakautena yksikään organisaatio ei ole piilossa. Tieto huonosta palvelusta tai viallisesta tuotteesta kiirii kulovalkean lailla sosiaalisen median kautta kaikkien korviin. On entistä tärkeämpää rakentaa vahvaa imagoa ja kanavaa, jota kautta reklamaatioihin voidaan vastata aidosti ja asiakkaan kanssa dialogia käyden. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...