Blogi

tiistai 2. marraskuuta 2010

Kuinka viedä luovuus vieläkin pidemmälle?

Creative Buzz seminaari järjestettiin 28.10.2010 Turun VPK-talolla. Aiheina olivat luova talous, asiantuntijoiden liikkuvuus, yksinyrittäjyys, taide työelämässä ja sosiaalinen media. Puhujina olivat mm. tri. Richard Gatarsky ja Åbo Akademin liiketaloustieteen professori Alf Rehn, joka on sijoittunut Thinkers 50 – listalla 13.sijalle.















Niin meillä on aina ennenkin tehty…

Rehn kritisoi luovuuden muuttumista muotisanaksi, jolla ei ole enää mitään merkitystä. Samalla hän kuitenkin pisti yleisönsä ajattelemaan, millainen on luovuus, jota sinä haluat tehdä? Millaista luovuutta sinä haluat viedä eteenpäin?

Rehnin mukaan asioita on kyseenalaistettava, sillä luovuus ei ole samaa mieltä olemista, eikä tekemistä niin kuin on aina ennenkin tehty. Luoviin keksintöihin onkin usein liittynyt vastarinta. Ennen uutta keksintöä moni on sanonut ”se ei ikinä toimi” tai ”kamalinta mitä olen nähnyt”. Tämä johtuu siitä, että pidämme söpöistä ja mukavista jutuista, joten teemme niitä yhä uudelleen ja uudelleen vuodesta toiseen, vaikka meidän pitäisi rakentaa oikeasti jotain erilaista. Rehn kehottaakin haastamaan nämä ”tehdään niin kuin aina ennenkin” -ajattelijat ja viemään rohkeasti uusia ajatuksia eteenpäin. ”Tyhmiä” ideoita ei saa tyrmätä vain siksi, että ne eivät sovi omaan viitekehykseemme. Silti työpaikoilla näkee näitä ideoiden tyrmääjiä ja osaamisen väheksyjiä, joista Rehn kysyykin ”kuka tällaisen ihmisen kanssa haluaa tehdä töitä? Kaikkihan haluaa tappaa sen”.

Viitekehysvankila

Olin viime viikolla myös Markkinointiviestinnän viikon ammattilaispäivillä ja siellä 15/30 Researchin toimitusjohtaja ja tutkija Markus Keränen puhui juuri tästä Rehnin mainitsemasta omasta viitekehyksestä. Keränen kertoi viitekehysvankilasta. Viitekehysvankila on yksilön havainnot sekä häntä ympäröivä maailma, se mitä meillä on jokaisella korvien välissä. Jos tieto ei sovi omaan viitekehykseemme, niin tietoa ei nähdä tai siihen ei kiinnitetä huomiota. Keränen näkee hankalaksi sen, että samantyyppisen viitekehyksen haltijat vetävät toisiaan puoleensa ja työskentelevät usein samoissa työpaikoissa. Samantyyppisen viitekehyksen omaavien henkilöiden työskentely yhdessä vahvistaa entisestään heidän viitekehystään, vaikka tarkoitus olisi laajentaa sitä. Sillä menestyvät konseptit syntyvät usein, kun havaitaan jossain muualla aivan muuta ja tuodaan se omaan toimialaan ja omaan viitekehykseen. Tällaista luovaa ajattelua on hyvä harjoitella, sillä uskon, että niin saa uutta näkökulmaa ja uusia ideoita omaan työhönsä.

Keränen kertoi MMV2010 -tapahtumassa 20 signaalista 20 minuutissa sekä niiden merkityksestä markkinoijan näkökulmasta. Hänen diaesityksensä näet alla. Olisiko näissä heikoissa signaaleissa jotain uutta, mitä voisit hyödyntää omassa työssäsi?


Rekrytointi

Hyvin suunnitellulla rekrytoinnilla on suuri merkitys luovuudelle. Henkilökemioiden on kohdattava, ideoiden tyrmääjiä ja osaamisen väheksyjiä ei kannata palkata ja viitekehysten täydennettävä toisiaan. Olin todella innostunut rekrytointiprosessin kehittymisestä, kun ystäväni kertoi viime viikolla, että heillä ennen palkkaamista, kysytään työtovereiden mielipidettä, sopiiko uusi henkilö heidän tiimiinsä. Ei voi muuta sanoa, kun kerrassaan loistavaa toimintaa!! Liian usein kuulee, että rekrytoinnista vastaa ainoastaan esimiehet, ottamatta haastatteluun mukaan henkilön tulevia, lähimpiä työkavereita.

Yksi Creative Buzzin avainpuhujista, Seos Designin toimitusjohtaja Antti Pitkänen kertoo tiimeistä, joissa eri taustaiset ihmiset kokoontuvat yhteen ja luovat jotain uutta. Erittäin kiinnostava aihe. Tällaisissa tilanteissa on haastavaa lähteä etenemään, jos ihmiset eivät näe tilannetta mahdollisuutena, eivätkä lähde avoimesti mukaan työskentelyyn. Tämä asettaa haasteen tiimin vetäjälle.

Seminaaripäivänä aikana kokeilimme tätä eri taustaisten ihmisten kokoontumista yhteen luomaan uutta visiota. Järjestävät olivat nimittäin muodostaneet yleisöstä useita tiimejä, joissa oli erilaisia asiantuntijoita. Saimme mielenkiintoista luovaa keskustelua aikaiseksi keksiessämme uutta tuotetta. Tuoteideointi piti lopuksi muuttaa ruokalistan muotoon (alkupalat, pääruoka ja jälkiruoka) sekä kattaa tuotetta kuvaava pöytäkattaus annetuilla esineillä.





















Muutos on niin nopeaa, että kolme tuntia vanha tieto on jo historiaa

Päivän paneelikeskustelusta nousi esille, että ihmiset eivät halua muuttua. Muutokselle ja kehittymiselle ei näytä olevan tilaa. Emme edes ymmärrä, kuinka vahingollista tämä muutoksen ja kehityksen vastustaminen on liiketoiminnalle. Muutos on tänä päivänä niin nopeaa, että vaikka kehittäisimme jatkuvasti, voi silti käydä niin, että kehitystyön tulos voi olla jo vanhentunutta. Päivän lopuksi esiintynyt professori Saara Taalas mainitsi myös tästä tiedon vanhenemisesta, kuinka kolme tuntia vanha tieto on historiaa, josta olen aivan samaa mieltä. Jokainen voi miettiä, miten käykään yritykselle, joka tiedottaa asioista vasta kolmen päivän päästä tai reagoi reklamaatioon neljän päivän päästä? Tämä blogi kirjoituskin on auttamattoman myöhässä, koska Creative Buzz oli viisi päivää sitten.

Vaikka muutosta helposti vastustetaankin Richard Gatarsky kehottaa ihmisiä kokeilemaan uusia asioita ensin ennakkoluulottomasti ennen kuin päättää pitääkö asiasta vai ei. Esitellessään blogeja ja Twitteriä Gatarsky matkii ”I don’t like cauliflower”, ”I don’t like blogging”. Kaikesta ei tarvitse pitää, mutta aina ensin voi kokeilla ennenkö päättää pitääkö asiasta vai ei.

Creative Buzz seminaarin keskusteluista käy ilmi, että luovuutta tulee kehittää. Meidän ei pidä tyytyä vain tekemään niin kuin on ennenkin tehty tai niin kuin kuuluu tehdä tai mikä on järkevää. Alla olevassa listassa on muutamia seikkoja, mitä voimme tehdä viedäksemme luovuuden vieläkin pidemmälle ja kehittääksemme luovuutta.

  • Oman luovan ajattelun kehittäminen
  • Kyseenalaistaminen
  • Rekrytointi
  • Ennakkoluuloton uuden kokeilu
  • Eri taustaisten ihmisten yhdistäminen luoviksi tiimeiksi
  • Nopea, reaaliaikainen viestintä ja reagointi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...