Blogi

tiistai 9. marraskuuta 2010

Oman oppimisen pohdiskelua…


Opintopsykologi Satu Eerola kävi 2.11. 
puhumassa meille maisteriopiskelijoille oppimisesta yliopistossa. Aiheita, joita hän käsitteli:
  • Mitä on hyvä, syvä oppiminen yliopistossa?
  • Miten saan tutkinnon valmiiksi?
  • Mitkä ovat maisteriopiskelijoiden keskeisimmät opiskelun ja oppimisen haasteet?
  • Millainen olet oppijana?

Eerola kertoi, että vaikeuksia opintojen etenemiseen voi tulla missä opiskelujen vaiheessa tahansa, mutta erityisesti ensimmäisenä opiskeluvuotena tai gradua tehtäessä. Yleisimpiä ongelmia ovat, että opinnot eivät käynnisty, saattavat jumahtaa tai eivät vain pääty. Yliopisto-opiskelu ei ole kaikkia varten. Osalle opiskelijoista tiivis, itsenäinen yliopisto-opiskelu on liikaa. Eerola painotti, että on tärkeää tuntea omat, henkilökohtaiset oppimisen, ajattelun ja ongelmanratkaisun tavat sekä kehittää metakognitiivisia valmiuksia.

Tästä luennosta innostuneena lähdin pohtimaan omaa oppimistani ja opiskelua yliopistossa.

Omalla kohdallani opiskeluja "hidastaa" kokopäivätyö. Intoa ja halua kyllä löytyy kehittää itseään. Nautin todella paljon, kun saan lukea illalla torkkupeiton alla sohvalla tai sängyssä mielenkiintoista kirjaa vaikkapa brändäyksestä. Siinä vasta on koti-iltaa ja omaa aikaa kerrakseen. Ah! Olen kuitenkin ihan sinut askel kerrallaan etenevien opintojen kanssa. Ensin työ ja sitten huvi. Opiskelu on kuitenkin minulle harrastus. Vaikka opinnot etenevät hitaasti, ne varmasti valmistuvat aikanaan. Olen laittanut takarajaksi vuoden 2014, jolloin opinto-oikeuteni loppuun. Opiskelen oman jaksamiseni mukaan. Muuta väliä ei ole, kunhan opinnot etenevät koko ajan, vaikka yksi opintoviikko kerrallaan.

Koska Creative Business Management – maisteritutkinto on minulle jo 7. ammatillinen tutkinto, on opiskelu ja itsensä johtaminen minulle arkipäivää. Kun vielä yliopiston luento-, tentti-, yms. käytännöt tulevat tutummaksi, asiat etenevät omaa rataansa.

En halua suorittaa vauhdilla kursseja vain, jotta saisin tutkintotodistuksen mahdollisimman nopeasti. Tahdon, että saan mahdollisimman suuren hyödyn opiskelustani. Nyt kun on yliopistoon päästy sisään ja tälle tielle lähdetty, niin otetaan sitten ilo irti koko rahan edestä. Aion käydä useampia kursseja, mitä maisteritutkinto sisällään pakollisena pitää. Katson aina silloisenkin työtehtäväni mukaan kursseja ja valitsen niitä, joista saan uutta potkua työhöni. Arvosanat ja valmistuminen määräajassa eivät siis paina vaakakupissa niin paljon kuin aito oppiminen ja tiedon hyödyntäminen työelämässä.

Toivon, että pystyn aloittamaan gradun mahdollisimman pian ja voin liittää sen kiinteästi omaan työhöni. Luen kaikki tenttikirjat tulevaa gradua silmällä pitäen. Tenttikirjani ovatkin komeita väriviuhkoja, kun merkkailen mahdollisia gradun aiheita ja lähteitä post-it lapuilla kirjan sivuihin.

Olen oppijana aktiivinen tiedon rakentaja. Luen paljon kirjallisuutta, tutkimuksia ja artikkeleita, joita sitten mietin oman työni kannalta. Pohdin, kuinka voin hyödyntää tätä tietoa omassa työssäni, vaikka aihe tai ala ei olisi lähelläkään työtä, jota teen. Työkokemukseni ja aiemmat opiskeluni antavat hyä pohjan tiedon jalostamiselle. Se tekee oppimisesta entistä mielekkäämpää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...