Blogi

tiistai 2. joulukuuta 2008

Johtaja Sedu Koskinen strategisen viestinnän toteuttajana

Jatkuvasti kiristyvä kilpailu pakottaa yritykset huolehtimaan maineestaan ja julkisuuskuvastaan. Maineenhallintaan on myös muita syitä, kuten tiedonvälityksen vallankumous, tuotteiden ja palveluiden samankaltaistuminen, yritysskandaalien aiheuttama luottamuspula, aineettoman pääoman merkityksen kasvu ja eettisen kuluttamisen nousu. Yritykset ovat siis joutuneet ottamaan maineen ja sen hallinnan kilpailutekijäkseen (Heinonen 2006, 14.) Johtajan maine on noussut viimeisen parin kymmenen vuoden aikana yrityksen maineeksi ja tämä asettaakin johtamisen vaatimukset ihan uudelle tasolle (Heinonen 2006, 161). Burson-Marstellerin tutkimuksen mukaan hyvämaineinen johtaja lisää kiinnostusta yrityksen osakkeisiin, tuo luotettavuutta, lisää suosituksia yhteistyökumppaniksi, ylläpitää luottamusta ja lisää yrityksen kiinnostavuutta työpaikkana (Heinonen 2006, 162). Hyvä maine muodostuu uskottavuudesta, luotettavuudesta ja rehellisyydestä (Heinonen 2006, 164).

Seppo Koskinen (51 v.), tunnetummin Sedu, on ollut ja on monessa mukana. Parhaiten hänet tunnetaan Suomen suurimman yksityisen ravintola-alan yrityksen, SK Ravintoloiden ja ohjelmapalvelutoimiston, SK Festivalsin omistajana. SK Ravintoloilla on Suomessa yli 50 ravintolaa ja ulkomaille on avattu ravintoloita Viroon ja Thaimaaseen. Yritys julkaisee Kerho -nimistä jäsenlehteä ja jäsenille on runsaasti kanta-asiakas- ja VIP- etuuksia. SK Festivals puolestaan järjestää kesäisin mm. Suomen suurimman juhannusfestivaalin, RMJ:n. Lisäksi Sedulla on pääomistajuus veikkausliigajoukkueeseen Hakaan, Linnan juhlien televisio-oikeudet (Maamme 11.01.2007.) ja neljä henkilöstövuokrausyritystä. Sedun ansiotulot olivat vuonna 2007 193 112 euroa ja pääomatulot 87 632 euroa (Helsingin sanomat 2008.) Yrittäjänä hän on toiminut vuodesta 1989. Ja jo nuoruudessaan hän oli kunnianhimoinen, sillä hän pelasi silloin jalkapalloa SM-tasolla (Wikipedia 2008.)

Aivan kuten SK Ravintoloiden kotisivuilla kerrotaan, yritys on vahvasti henkilöitynyt Koskiseen. Sedu on antanut ravintolalleen kasvonsa ja saanut ravintolabisneksen haltuunsa ennennäkemättömällä tavalla. Menestys, intohimo ja vahva antautuminen alalle ovat tehneet Sedusta henkilön, jonka mielipiteitä halutaan kuulla ja hänen menestymistään halutaan seurata. Ravintola-alalla vallitsee raaka bisnes. Yksi paikka voi menestyä yöelämän huipulla korkeintaan 2-3 vuotta, sen jälkeen sen on uusiuduttava (SK-Ravintolat www-sivut). Tässä kaikessa Sedu on onnistunut todella hyvin.

Kun yrityksellä on näkyvä keulahahmo, se tuo aina palstamillimetrejä ja julkisuutta. Mutta julkisuuden on oltava positiivistä julkisuutta. Sedu Koskisen julkisuuskuvassa ei ole tahroja (Talouselämä 4.6.2007.) Kun tutkin julkaisuja Sedu Koskisesta Helsingin sanomien, Ylen ja Talouselämän arkistoista, hänet löysi kategorioista viihde, kaupunki, urheilu, uutiset, pop -uutiset ja yöelämä. Näissä julkaisuissa hän viihtyi muutamia kertoja kuukaudessa. Hänen julkisuudenkuvaansa ei mitenkään voi sanoa huonoksi. Ainoa negatiivisen sävyinen juttu oli keskustelu vuokratyövoiman käytöstä. Uskon kuitenkin, että Sedu on ansainnut luottamuksensa ja maineensa jo niin hyvin, että hän voi esiintyä myös tällaisissa jutuissa maineen kärsimättä. Vaikka Sedu käyttääkin vuokratyövoimaa, niin hänellä on hyvä maine nuorison keskuudessa työnantajana. Kuka nyt ei haluaisi menestyvään ravintolaan töihin ja ympärilleen vilinää, vilskettä ja muita nuoria.

Julkisuudessa Sedu on aina siististi pukeutuneena pikkutakkiin ja kauluspaitaan. Hän vaikuttaa tyyneltä ja tyytyväiseltä. Sedu ei näytä tunteitaan, eikä riehu, kuten esim. toinen tunnettu toimitusjohtaja Vesa Keskinen. Sedu on selvästikin viimeisen päälle business mies ja päättänyt menestyä. Sedun elämä on menestystarina, joka varmasti kiinnostaa ihmisiä ainaisten negatiivisten uutisten sijasta.

Sedun liikkeistä voi lukea yleensä ensimmäisenä Iltalehdestä tai iltasanomista. Sedu osaa selvästikin hyödyntää joka paikassa näkyvät lööpit julkisuuskuvassaan. Esimerkiksi hänen uusien ravintoloidensa avaamista uutisoidaan ja Sedun synttäribileet saivat paljon julkisuutta viime vuonna. Julkisuus poikii lisää euroja ravintoloiden kassaan, mikä puolestaan synnyttää lisää julkisuutta, jne (Talouselämä 4.6.2007). Koskinen on myös tunnettu siitä, että hän tulee aina uuden ravintolansa avajaisiin itse ja juhlii avajaisia paikan päällä, missä maan kolkassa tahansa. Olen ollut tätä itsekin todistamassa ja se teki vaikutuksen, kun omistaja välittää niin paljon paikastaan ja asiakkaistaan, että vaivautuu paikalle ”tavisten” joukkoon koko illaksi.

Näkyvä julkisuudenhahmo on yrityksille myös riski, sillä jokaiselle keulahahmolle on löydettävä seuraaja. Ennemmin tai myöhemmin jonkun on astuttava Sedu Koskisen paikalle. Ilmeisesti kuitenkin keulahahmosta on enemmän hyötyä kuin haittaa. Kaikki julkisuus kun voi olla hyvää julkisuutta. Vaikka Sedun julkisuuskuva on puhdas, niin kielteinen julkisuuskaan ei tunnu haittaavan menestyvien yritysten menoa, kun ajattelee esim. Vesa Keskisen ympärillä vellovaa julkisuutta (Talouselämä 4.6.2007.)

Tulevaisuudessa Sedu jatkaa varmasti samaa rataa uusiutuvana ravintoloitsijana, pitää julkisuudenkuvansa kirkkaana ja viihtyy iltapäivälehtien lööpeissä.

LÄHTEET
Heinonen Jouni 2006. Mainejohtaja. Helsinki: WSOYpro.
Helsingin sanomat, Kaseva Tuomas. Julkaistu 3.11.2008. Vesa Keskinen ei ansainnut mitään, Nordströmillä ja Wickströmillä jättitulot. Saatavilla http://www.hs.fi/viihde/artikkeli/Vesa+Keskinen+ei+ansainnut+mit%C3%A4%C3%A4n+Nordstr%C3%B6mill%C3%A4+ja+Wickstr%C3%B6mill%C3%A4+j%C3%A4ttitulot/1135240754973
Helsingin sanomat. Julkaistu: 28.11.2008. Sedu Koskinen antoi tylyn lausunnon Popovitšista, joka iski takaisin. Saatavilla http://www.hs.fi/urheilu/artikkeli/Sedu+Koskinen+antoi+tylyn+lausunnon+Popovit%C5%A1ista+joka+iski+takaisin/1135241483069
Maamme 11.01.2007. Sedu Koskinen osti Linnan juhlat. Saatavilla http://yle.fi/pressiklubi/maamme.php?vko=2007.02
SK-Ravintoloiden www-sivut 2008. Saatavilla http://www.sk-ravintolat.fi/
Talouselämä, Rainisto Sami. Julkaistu 4.6.2007. Vesan ja Sedun erilaiset bileet. Saatavilla http://www.talouselama.fi/uutiset/article167338.ece
Wikipedia, vapaa tietosanakirja 2008. Saatavilla http://fi.wikipedia.org/wiki/Sedu_Koskinen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...