Blogi

tiistai 18. marraskuuta 2008

Oppimiskäsitykseni ja pedagoginen malli

Oppimiskäsitys
Minulla on konstruktiivis-humanistinen oppimiskäsitys. Oppiminen on kokemuksellista ja aktiivista. Vastuu oppimisesta siirtyy paljon myös oppilaalle. Vaikka opettaja asettaa aikatauluja ja tavoitteita, sitä pyritään siirtämään oppilaalle itselleen mahdollisimman paljon. Jaan oppilaille referoimaani materiaalia, mutta odotan myös heiltä vastuunottamista ja -kantamista.

Pedagoginen malli
Käytän ongelmakeskeistä ja aktivoivaa oppimista. Opettajan rooli on olla johdattajana, tukijana ja neuvonantajana. Annan työvälineet ja tukeni oppimiselle. Olen motivoitunut työhöni ja haluan tuottaa uutta tietoa. Uskon myös, että oppilaani ovat samanlaisia, motivoituneita ja suureen asiantuntijuuteen pyrkiviä. Olen positiivinen ja yritän aina uudelleen. Minä ja oppilaani kehitymme koko ajan ja se näkyy käyttäytymisessä, asenteissa ja persoonassa. Pyrkimyksenä on siis kokonaisvaltainen henkinen kasvu. Henkilö on vapaa, itsenäinen, omaa tietä kulkeva ja itsestään vastuuta ottava, yksilöllinen oppilas. Ihmisillä on tiedonjano ja siitä seuraa systemaattinen tiedonkeruu ja asiantuntijuuden kartuttaminen aiemmin opitun tiedon päälle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...