Blogi

keskiviikko 10. lokakuuta 2007

Liiketoimintaprosessit

Prosessijohtaminen ja prosessit
Prosessijohtaminen tarkoittaa koko toimintaa leikkaavien ydinprosessien uudistamista ja sen kautta tapahtuvaa yrityksen suorituskyvyn parantamista. Ydinprosessien uudistaminen toteutetaan radikaalien kertamuutosten ja niitä täydentävän jatkuvan parantamisen kautta. Uudistaminen on luonteeltaan prosessi, jossa analyysi-, suunnittelu- ja toimeenpanotehtävät kytkeytyvät toisiinsa rinnakkaisesti etenevinä päättymättöminä ketjuina. Prosessijohtamisessa kehitetään koko toimintoketjun laatua sen sijaan, että tarkasteltaisiin vain ketjun yhtä tehtävää tai toimintoa.

Liiketoimintaprosessi (business process) on toisiinsa liittyvien toimintojen ja tehtävien muodostama kokonaisuus, joka alkaa asiakkaan tarpeesta ja päättyy asiakkaan tarpeen tyydyttämiseen. Esimerkkejä liiketoimintaprosesseista ovat uuden tuotteen kehittäminen, asiakaskannan hallinta, tarjouksen laatiminen, operatiivinen tilaus / toimintoketju, markkinointisuunnitelman tekeminen, toimittajasuhteiden hallinta, vakuutuskorvauksen käsittely ja maksaminen, tietojärjestelmien kehittäminen ja hallinta, jne.

Liiketoimintaprosessille olennaisia on, että prosessilla on aina asiakas, joka saa sille määritellyn lopputuloksen (asiakas voi olla yrityksen sisäinen tai ulkoinen), prosessit ylittävät organisatoriset rajat ja ovat yleensä riippumattomia organisaatiorakenteista sekä prosessien suorituskykyä tulee arvioida aina asiakkaan näkökulmasta.

Liiketoiminnan ydinprosessit ovat yrityksen ja sen avainsidosryhmien toimintaa läpileikkaavia toimintoketjuja. Ne voidaan jakaa kahteen pääryhmään: suoraan asiakkaalle arvoa tuottavat liiketoimintoprosessit ja varsinaista liiketoimintaa tukevat ydinprosessit. Ydinprosessit koostuvat joukosta pienempiä prosesseja, joita kutsutaan aliprosesseiksi.

Muutokset työyhteisössä
Menestyminen kiihtyvällä vauhdilla muuttuvassa maailmassa tuo jatkuvia muutoshaasteita ja -tarpeita organisaatioihin. Haluttujen muutosten aikaansaaminen on kuitenkin yleensä varsin hidas prosessi. Niinpä organisaatiossa on panostettava kehittämistoimenpiteiden suunnitteluun, jotta muutokset ovat kokonaisuuden kannalta oikeansuuntaisia. Perimmäiset syyt muutosten hitauteen liittyvät yleensä ihmisten perustarpeisiin, kuten turvallisuuteen.

Organisatorisessa muutoksessa tarvitaan päämäärä, jota kohti edetä. Silloin kannattaa luoda visio tavoitteellisesta tilasta ja määrittää tarvittavat askeleet ja päättää toteuttaa ne suunnitelmallisesti.

Prosessit työyhteisössä

Prosessilla on aina asiakas, kokonaisuus, jota halutaan johtaa, omistaja, selkeä alku ja loppu, se ulottuu yli organisaatiorajojen sekä se on toistuva. Kyvykäs prosessi täyttää asiakkaan odotukset resursseja tuhlaamatta ja kykenee mukautumaan ulkoisiin ja sisäisiin muutoksiin. Asiakas on valmis maksamaan niistä vaiheista, jotka tuovat hänelle lisäarvoa.

Minun tehtäväni, opettajana, on kehittää työelämän prosesseihin ihmisiä eri rooleihin. Opettaa tulevia ammattilaisia vastuullisiksi ja oman alansa asiantuntijoiksi. Prosessilla on aina asiakas, joka saa sille määritellyn lopputuloksen. Prosessien suorituskykyä tulee arvioida aina asiakkaan näkökulmasta. Oppilaat ovat asiakkaitani, joiden päämäärä on saavuttaa opetushallituksen määrittelemä tietyn kestoinen tutkinto. Olen heidän kouluttajansa tähän tehtävään. Peilaan koko ajan opetustyyliäni ja opetustapojani sen mukaan, että oppilaat oppivat asiat työelämän näkökulmasta. Siten valmistan parhaiten oppilaita työelämään. Työni alkaa jo organisaation rajojen ulkopuolelta, josta oppilaat on houkuteltava kouluun. Heille on järjestettävä asiantunteva opetus työelämän näkökulma koko ajan muistaen. Opiskeluaikana koulun ja työharjoittelupaikan yhteistyö on tärkeä. Valmistuessaan oppilaita on tuettava työelämään siirtymisessä, mahdollisessa yrittäjäksi ryhtymisessä ja jatko-opinnoissa.

Ydin- ja tukiprosessit omassa työssäni
Työyhteisössäni olevia toiminnan ydinprosesseja ovat oppilaskannan hallinta, opetustyön suunnittelu ja kehittäminen, oppilaitoksen markkinointi sekä näiden kehittäminen. Toiminnan tukiprosesseja ovat henkilöstön ja osaamisen kehittäminen, oppilaskannan seuranta sekä markkinoinnin suunnittelu.

Työssäni graafisen viestinnän opettajana olen mukana monessa ydinprosessissa. Opetustyön suunnittelu ja kehittäminen on tärkein prosessi, jossa olen mukana. Ensimmäisen vuoden opettajana siinä onkin vielä normaalia enemmän työsarkaa. Lisäksi kuulun työyhteisöni markkinointitiimiin viiden muun opettajan kanssa. Siinä roolissa suunnittelen tiimissä koulun markkinointia ja sen kehittämistä. Sen jälkeen valmistan markkinointimateriaalia suunnitelmiemme mukaan sekä päivitän työyhteisömme www-sivuja.

1 kommentti:

  1. Kiitokset tästä! Erittäin informatiivinen postus. Itseäni etenkin kiinnostaa tuo tuotekehitys. Sisareni tyttö on alkanut sivutoimiseksi yrittäjäksi, ja hän on miettinyt tuotekehityspalvelua oman toiminnan tueksi. Kyllä onkin vaan paljon asioita ja käsitteitä joita täytyy osata liike-elämässä. Mielenkiintoista, että perimmäiset syyt muutosten hitauteen ovat kuitenkin suhteellisen arkipäivisiä sekä yksinkertaisia.
    https://www.defour.fi/palvelut

    VastaaPoista

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...