Blogi

keskiviikko 10. helmikuuta 2010

Uusi sukupolvi: diginatiivit

Kansallisen ennakointiverkoston (2009) tutkimus, Diginatiivit, työ ja kansalaisuus, kertoo tulevaisuuden työntekijöistä, diginatiiveista. Diginatiivit voidaan karkeasti luokitella vuosina 1978—1998 syntyneisiin nuoriin ja aikuisiin, jotka ovat eläneet koko elämänsä tietotekniikan ympärillä. Tämä karkea jaottelu ei kuitenkaan kerro koko totuutta, sillä diginatiivisuus on mielestäni myös mielentila. Myös ennen vuotta 1978 syntynyt voi olla kiinnostunut tietotekniikasta sekä uusista sovelluksista ja olla hyvinkin ”diginatiivistynyt”. Syy siihen, miksi tästä tietotekniikan sukupolvesta puhutaan niin paljon, on se, että tämän uuden sukupolven kautta työelämään on tulossa aivan uusi toiminta kulttuuri.

Lukiessani tutkimusta samaistuin täysin diginatiiveihin. Käytän kommunikointiin Facebookia, olen verkkoyhteisöjen aktiivinen jäsen ja päivitän tilaani Facebookiin, Twitteriin ja LinkedIniin säännöllisesti. Aiemmin käytin meseä eli messengeriä pikaviestimenä, mutta verkkoyhteisöjen myötä, olen lopettanut mesen käytön. Käytän nykyään Facebookin chatia reaaliaikaisissa keskusteluissa.

Lisäksi ostin juuri uuden iPhonen S kännykän, jolla olen internetissä ja hoidan tilapäivitykset sen kautta vapaa-ajallani, esim. ollessani kotona tai tallilla. IPhonella otan paljon kuvia ja videoita, jotka lisään Facebookiin melkein reaaliajassa. Töissä olen aina kirjautuneena Facebookiin. Minulle, diginatiiville, Facebook on viestinnän väline, enkä ymmärrä, miksi se koetaan uhkana työpaikoilla. Useilla työpaikoilla Facebookin käyttö on jopa kiellettyä. Facebookia ei nähdä osana työelämää, vaan ajatellaan sen vievän ajan työstä pois.

Diginatiivit ja johtamisen haasteet
Diginatiivit tuovat haasteen työelämään uuden toimintatapansa vuoksi. Tämä asia pitäisi huomioida organisaatioiden strategisessa suunnittelussa. Nettisukupolvi ei jaa samoja arvoja kuin edeltäjänsä. Perinteiset, käskyvaltaan perustuvat, johtamismenetelmät eivät enää toimi diginatiivi sukupolven kanssa. Jordan Kaplan kertoo USA Today verkkolehdessä:

”They've grown up questioning their parents, and now they're questioning their employers. They don't know how to shut up, which is great, but that's aggravating to the 50-year-old manager who says, Do it and do it now.”

Diginatiivi tahtoo tehdä töitä omilla ehdoillaan, eikä hän halua olla sidottu työnantajan toimistoon. He haluavat vapautta, joustavuutta ja nopeutta. Diginatiivit tarvitsevat keskustelevaa ja kannustavaa johtamista. Johtajan on pystyttävä antamaan heille rakentavaa kritiikkiä, jonka kautta he kehittyvät työssään. Heitä on siis johdettava eri tavalla ja tämä antaa uusia haasteita organisaatioiden johtoportaalle.

Itse koen hieman ahdistavana olla diginatiivina tämän päivän työelämässä. Vanhempi sukupolvi ei tahdo ymmärtää toimintatapaani, enkä minä heidän. Työelämä on kovin jähmettynyt omiin uriinsa. Diginatiivien uudet toimintatavat siirtyvät hitaasti työelämään ja sitä ennen meidän on tultava toimeen ja yritettävä ymmärtää erilaisia toimintatapojamme.

Verkkoyhteisö - saman henkisten kohtaamispaikka

Sosiaalinen verkostoituminen internetissä on tätä päivää. Käytän aktiivisesti verkkoyhteisöjä Facebook ja Twitter samanhenkisten ihmisten kanssa ajatusten vaihtoon sekä etsin itseäni kiinnostavaa tietoa. Jokainen voi rakentaa oman identiteetin, verkko persoonan, verkkoyhteisön profiiliin.

Facebook profiilini pyörii etupäässä harrastuselämäni ympärillä eli hevosten maailmassa. Vaikka en ole tallilla, vaadin silti tämän aktiviteetin tuoman sosiaalisen pääoman itselleni myös kotona. Se onnistuu osallistumalla talliporukkamme kanssa ajatusten, kuvien ja videoiden vaihtoon Facebookissa. Talliporukkamme on aktiivisia facebookin käyttäjiä ja näin pidämme yllä verkostoamme pelkän tallikäytävällä moikkailun sijaan. Tulemme läheisimmiksi ja tutustumme paremmin toisiimme. Järjestämme facebookin kautta yhdessä hevosaiheisia reissuja sekä tapahtumia. Keskustelemme hevosiin liittyvistä kokemuksistamme. Jotta brändi voi olla merkittävä, sen on tarjottava asiakkailleen tekemistä ja kontaktia myös vapaa-ajalla.

Twitter profiilini on suuntautunut oppimiseen, työelämään ja uraani. Samanhenkisten ihmisten twiittaukset kiinnostavat minua ja seuraankin niitä aktiivisesti. Asiantuntijoiden ja organisaatioiden twitter ja facebook profiileista löytyy usein todella mielenkiintoisia tutkimuksia ja ajatuksia. Oppiminen ja työelämän seuraaminen ei enää ole koulun penkillä istumista, vaan toisten twiittauksista voimme oppia reaaliajassa, johon tämän päivän koulumaailma ei tahdo pystyä. Oppiminen on viihteellistynyt ja faktana pidetään verkkoyhteisökavereiden kommentteja ja linkkejä, sillä heillä ei ole aiheeseen ”omaa lehmää ojassa”. Jos jossain päin maailmaa tapahtuu jotain, niin tieto leviää aivan varmasti nopeimmin verkkoyhteisöjen välityksellä, ennen kuin yksikään virallinen taho ehtii reagoida siihen mitenkään.

Olisi hienoa kuulla, mitä juuri sinä ajattelet diginatiivi yhteiskunnasta?
Entä mitä vaadit työyhteisöltäsi ja johtajaltasi? Millainen on tämän päivän johtaja?
Jätä kommentti kirjoituksen loppuun. :)


LÄHDE
Kansallinen ennakointiverkosto. Diginatiivit, työ, kansalaisuus.
Toim. Tomi Leivo, Marjut Mutanen ja Riitta Nieminen-Sundell 2009.
Saatavilla http://www.foresight.fi/wp-content/uploads/2009/12/Diginatiivit.pdf
Kaplan Jordan 2005. Generation Y: They've arrived at work with a new attitude. USA Today. Saatavilla http://www.usatoday.com/money/workplace/2005-11-06-gen-y_x.htm

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...