Blogi

tiistai 26. tammikuuta 2010

Hankintana markkinointi- ja viestintäpalvelu

Kun ollaan hankkimassa markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijapalvelua julkisena hankintana on syytä perehtyä julkisten hankintojen lainsäädäntöön.

Suomen Kuntaliitto on uudistanut vuonna 2007 kunnan yleiset hankintaohjeet. Näitä ohjeita sovelletaan kuntien ja kuntayhtymien kaikkiin hankintoihin. Markkinointi- ja viestintäpalveluhankinnoissa noudatetaan kansallista 15 000 euron kynnysarvoa. Hankintaa suunnittelevan on selvitettävä hankinnan sisältö ja sen vaikutus eri toimintoihin. Hän voi määritellä itse hankinnan sisällön, määrän ja laadun. (Olari-Sintonen & alt. 2009, 31—32, 34.)

”Hankintayksikön keskeinen velvollisuus on ilmoittaa julkisesti tehtävistä hankinnoista. Hankintailmoituksen tarkoituksena on avoimesti tiedottaa käynnissä olevasta tarjouskilpailusta. Ilmoittamisvelvollisuus koskee kaikkia kynnysarvot ylittäviä hankintoja. EU-kynnysarvon ylittävistä hankinnoista ja kansallisista hankinnoista on julkaistava ilmoitus sähköisessä HILMA-järjestelmässä (www.hankintailmoitukset.fi).” (Olari-Sintonen & alt. 2009, 37.)

”Kaikki saapuneet tarjoukset kirjataan tai niihin merkitään saapumisaika ja vastaanottajan nimi. Sähköisten tarjousten vastaanottamisessa on erityisesti huomioitava salassa pidettävyys. Tarjoukset säilytetään avaamattomina niiden avaamistilaisuuteen saakka. Myös avaamistilaisuuden jälkeen on huolehdittava, että tarjoukset kaikkine liitteineen säilytetään huolellisesti. Avaustilaisuus järjestetään ns. virkamiestyönä. Tilaisuudesta laaditaan avauspöytäkirja, jonka liitteeksi lisätään kaikki saadut tarjoukset liitteineen.” (Olari-Sintonen & alt. 2009, 53.)

”Tarjousten vertailussa tarjotut ratkaisut laitetaan paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on päätyä parhaaseen mahdolliseen valintaan tarkan pohdinnan ja tarjouksiin perehtymisen jälkeen. Saatuja tarjouksia vertaillaan ja ne pisteytetään etukäteen päätettyjen eli tarjouspyynnössä mainittujen kriteerien mukaan.” (Olari-Sintonen & alt. 2009, 48.)

Hankinnan suunnittelija päättää tarjousten pisteytyksestä. Kullekin tarjouspyynnössä mainitulle arviointiperusteelle annetaan pisteitä, esimerkiksi 1—10, ja määritellään painokerroin sen tärkeyden mukaan. Pisteytyksestä tehdään taulukko, joka on pyydettäessä lähetettävä nähtäväksi tarjoajille. Taulukkoon on hyvä laittaa selitys pisteiden laskutavalle ja perusteluita pisteille. (Olari-Sintonen & alt. 2009, 49.) Tällä tavoin varmistetaan tarjoajien tasapuolinen kohtelu. Hankintapäätöksestä on tiedotettava kaikkia tarjouksen tekijöitä (Olari-Sintonen & alt. 2009, 55.)

Tarjousten lähettäjillä on oikeus hakea muutosta hankintapäätökseen 14 päivän kuluessa valintapäätöksen vastaanottamisesta, mikäli he katsovat, että hankinnassa on toimittu hankintalain vastaisesti. Markkinaoikeudella on oikeus kumota päätös tai velvoittaa hankinnantekijää maksamaan hyvitystä hävinneelle yritykselle. (Olari-Sintonen & alt. 2009, 56.)

LÄHDE
Olari-Sintonen Merja, Seppälä Jari, palo Sirpa, Järvelä Teija, Rainio Päivi 2009. Kunta viestintäostoksilla. Opas viestintä- ja markkinointipalvelujen hankintaan. Suomen Kuntaliitto. Helsinki: Hakapaino Oy. Saatavilla http://hosted.kuntaliitto.fi/intra/julkaisut/pdf/p090624132655V.pdf

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...