Blogi

lauantai 23. tammikuuta 2010

Google Analytics seuranta- ja mittausjärjestelmä

Bugarski (2009, 9) aloittaa artikkelinsa Franchising World lehdessä ytimekkäästi:

Jos sinulla ei ole seuranta- ja mittausjärjestelmää www-sivuillasi, älä lue yhtään pidemmälle, vaan mene heti hankkimaan sivuillesi Google Analytics.

Google Analytics on ilmainen ja sen avulla voi saada lisää käyttäjiä sivuille joka kuukausi, kun vain ensin opettelee hieman lukemaan ja tulkitsemaan seurannan lukuja. On ymmärrettävä, mitä lukuja katsoa ja miten tulkita niitä. Katsottaessa seurannan tuloksia on kiinnitettävä huomiota käyttäjiin, jotka ovat olleet sivuillasi. Sivuilla kävijöiden määrä ei ole ratkaisevaa, vaan se, kuinka monta uutta kävijää sivuilla on käynyt. Katso, mistä uudet kävijät ovat tulleet ja mikä on johdattanut heidän sivuille. Nämä asiat kertovat, mikä on sivujen vaihtokurssi (uusien käyttäjien prosenttiosuus). Esimerkiksi jos organisaatioon ottaa yhteyttä web-lomakkeen kautta 20 henkilöä ja sivuilla on käynyt 1000 uutta kävijää, niin silloin sivujen vaihtokurssi on 2 %. Tämä luku on aloitusluku. Jos luku on alle 1 prosentin, niin silloin kannattaa miettiä, onko sivusi aivan ajan tasalla. Jos luku on yli 2 prosentin, niin olet keskitason yläpuolella. Tavoite on saada prosentti niin ylös kuin se on mahdollista. Voit joutua satsaamaan sivujen markkinointiin, jotta saat kävijöitä sivuillesi. Kun olet saanut prosentin nousemaan eli kävijät sivuille, voit pienentää markkinointibudjettiasi. (Bugarski 2009, 9.)

Seuraavaksi Analyticsista kannattaa selvittää, sivut, joilta käyttäjät lähtevät pois. Tämä kertoo sinulle, mitkä sivut ovat tylsiä tai säikäyttävät käyttäjät. Tähän kannattaa kiinnittää huomiota, että ei menetetä käyttäjiä.(Bugarski 2009, 9.)

Lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota etusivuun, palautelomakkeeseen ja usein kysyttyihin kysymyksiin (UKK). Korkea etusivulta siirtymisen luku kertoo, että etusivu ei ole tehokas tai ei anna käyttäjille selkeää navigointireittiä. Käyttäjät voivat hämmentyä ja hylätä sivut ennen kuin navigoivat sivustolla eteenpäin. Tätä kutsutaan hylkäämisasteeksi. (Bugarski 2009, 9.)

Se, mistä käyttäjät ovat tulleet sivuille, kannattaa selvittää Analyticsista. Sivulle tullaan joko suoraan osoitteeseen, linkistä ja hakukoneen kautta. Suoraan sivuille tullessa käyttäjä kirjoittaa selaimen sivun osoitteen. Hän on saanut www-sivun osoitteen mainoksesta tai kuullut toiselta henkilöltä. Linkistä tullut käyttäjä on tullut www-sivuille linkistä, joka on ollut toisilla www-sivuilta tai sähköpostissa. Hakukoneen saattelemana tulleista käyttäjistä kannattaa selvittää, mikä hakukone on heidät sivuille tuonut ja millä hakusanalla sivut ovat löytyneet. Kun olet selvittänyt, mistä käyttäjät tulevat sivuille, analysoi mikä tuo käyttäjät sivuille ja mikä ei. Jos käytät rahaa mainostamiseen ja juuri nämä mainokset tuovat käyttäjät sivuille, niin silloin kannattaa mainostamista jatkaa. (Bugarski 2009, 10.)

Sivuja analysoitaessa on syytä kiinnittää huomio hylkäämisasteeseen. Hylkäämisaste tarkoittaa, kuinka monta käyttäjää saapuu ainoastaan sivuille ja heti sen jälkeen lähtee sivuilta menemättä yhtään sen pitemmälle. Esimerkiksi jos sivuilla käy 1000 uutta käyttäjää ja hylkäämisaste on 55 %, voidaan mitata, että 55 % tai 550 kävijää hylkäsi heti sivusi. Hylkäämisaste kertoo sinulle monia asioita. Esimerkiksi kun katsot suoraan sivustolle tulleiden kävijöiden määrää ja hylkäämisasteesi on heidän kanssaan 50 %. Tämä kertoo, että puolet sivustolle tulleista kävijöistä ajattelee, että sivusto ei ole mukaansatempaava. Jos hylkäämisaste on suuri verkko- ja sähköpostimainonnasta huolimatta, sivut eivät ole tarpeeksi tehokkaat vangitsemaan käyttäjiä sivustolle. (Bugarski 2009, 10.)

Katso hylkäämisastetta hakukoneiden suosittelemana tulleiden käyttäjien osalta ja vielä tarkemmin sitä, mitkä hakusanat ovat heidän tuoneet sivustolle. Jos käyttäjät hakevat jollain tietyllä hakusanalla paljon ja hylkäämisaste on 80 %, niin se kertoo, että sivusto ei liity millään tavalla tähän hakusanaan ja se kannattaa muuttaa hakusanamarkkinointiin heti. Nämä tiedot kertovat myös, mitkä sanat käännyttävät vierailijat pois sivulta ja mitkä sanat vangitsevat kävijät sivustolle. (Bugarski 2009, 10.)

On tärkeää mitata sivuston onnistumista. On mielenkiintoista tietää, ketkä sivustolla vierailee, kuinka pitkään kävijät ovat siellä ja minne he ovat matkalla? Usein www-sivujen seuranta- ja mittausjärjestelmät koetaan kauhean teknisiksi, mutta oikeasti ne ovat suunniteltuja raportteja, joiden yksityiskohtia pitää vain tulkita, jotta tiedetään mitä ne tarkoittavat. Jokainen voi kysyä itseltään, kuuluisiko minun tietää mitä sivustolla tapahtuu ennen kuin käytän taas rahaa mainontaan? Vastaus riippuu siitä, kuinka paljon haluat rahoillesi katetta. (Bugarski 2009, 10.)

LÄHDE
Bugarski Boris 2009. Boosting Your Leads with Web Analytics. Franchising World, August 2009. Saatavilla SAMK, Lillukka.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...