Blogi

keskiviikko 21. lokakuuta 2009

Markkinointi sosiaalista mediaa hyödyntäen

Kaikki nykyään facebookkaa
Pari viikkoa sitten ilmestyneen Opettaja lehden mukaan, joka toinen opettaja on jo facebookissa. 87% alle 30-vuotiaista ja 21% yli 60-vuotiaista opettajista on facebookissa. Pääkirjoituksessa Hannu Laaksonen sanoo Facebookin suosion salaisuudeksi kätevän ja nopean yhteydenpidon. (Opettaja 2009). Facebook aktivoi ihmisiä ja sen kautta on paljon helpompi ottaa yhteyttä muihin käyttäjiin.

Sataedun verkkopalveluja ja markkinointia suunnitellessani pohdin, mistä jäisimme paitsi, jos emme olisi facebookissa? Siitä emme varmaan halua edes ottaa selvää.

Facebook on hyvä markkinointi- ja tiedottamiskanava

Pari viikkoa sitten kuulin ruokapöytäkeskustelussa hyvän pointin. Facebookin kautta yhteydenottamisessa on kynnys paljon matalampi. Jos esimerkiksi tapaat puolitutun entisen työkaverin tai kaukaisen sukulaisen, on hankala lähteä selvittämään hänen sähköpostiosoitettaan tai jos sen saisi selvillekin, niin tuntemattomalle on hieman outoa laittaa yks kaks sähköpostia. Tämä varmasti pätee myös soittamiseen. Vaikka numeron tietäisikin, soittamisen kynnys on suuri, kun kyseessä on puolituttu-ventovieras. Mutta facebookin kautta se käy näppärästi. "Melkein kaikki" ovat facebookissa, sinun ei tarvitse kuin etsiä henkilöä nimeltä, lähettää kaveripyyntö tai viesti. Yhteydenoton kynnys on huomattavasti matalampi, kuin muita yhteydenottovälineiden käyttäminen.

Sataedu facebookissa

Sataedulla on oma facebook sivu. Sivulla voi fanittaa Sataedua, tiedottaa tulevista tapahtumista, julkaista kuvia ja videoita tuotteista ja palveluista sekä keskustella fanien kanssa.

Oletussovellusten lisäksi sivulle voi lisätä ilmaisia muita sovelluksia. Sataedun sivulla on seuraavat välilehdet: seinä, info, tapahtumat, kuvat, linkit, videot ja keskustelut. Tapahtumiin voi lisätä esim. alkavia koulutuksia tai muita tapahtumia. Sivulle voi lisätä koulutuksista kuvia ja videoita. Linkit välilehdelle voi lisätä esim. opiskelijoiden omia www-sivuja. Keskustelu osiossa voi jutella fanien kanssa. Tarkoituksena on saada aktiivinen sivu, jossa voimme olla vuorovaikutuksessa faniemme kanssa. Sivua on päivitettävä säännöllisesti ja päivityksistä voi lähettää faneille viestin. Tätä kuitenkin kannattaa käyttää harkiten, ettei fanit hermostu jatkuviin päivityksiin. Tällä tavalla saamme fanit tulemaan sivulle uudelleen.

Voit ryhtyä nyt Sataedu brändin kannattajaksi ja rakentajaksi facebookissa sekä kutsua kaverisikin mukaan. Kun organisaatiollamme on paljon faneja, niin myös fanien kaverit tulevat tuntemaan Sataedun. Ja jos vielä fanit jakavat Sataedu aiheisia sivuja profiilissaan, niin heidän kaverinsakin näkevät tämän. Verrattuna sähköpostilla jaettu linkkivinkki menee vain yhdelle. Facebookissa linkin jakaminen tavoittaa useat ihmiset.

Lisäsin blogiini Sataedun fanilaatikon, josta pääsee helposti Sataedun sivulle.

Ja tämä kaikki maksoi ainoastaan hieman aikaa ja vaivaa.

Facebookkiin saa myös edullisia mainoksia, jotka hinnoitellaan joko klikkausten tai näyttökertojen mukaan. Lisäksi FB:ssa voi tehdä sosiaalisia pelejä, jotka samalla mainostaa organisaatiota ja sitovat asiakkaita brändiin.

Sataedu irc-galleriassa
Tein Sataedu yhteisön nuorien suosimaan irc-galleriaan. Irc-galleria on hieman erilainen yhteisö kuin facebook. Irc-gallerian käyttäjät ovat huomattavasti nuorempia, noin 20-vuotiaita ja alle, kun taas Facebookissa käyttäjät ovat nuoria aikuisia ja siitä ylöspäin. Irc-gallerian yhteisön sivu elää enemmän omaa elämäänsä ja sinne tulevat kuvat ja kommentit eivät ole organisaation virallisia mainoskuvia, vaan oikeasti käyttäjien lisäämiä. On mielenkiintoista seurata juuri perustettua yhteisöä.

Irc-galleria on uudistunut ja uusia ominaisuuksia on vielä tulossa lisää. Kovasti odotan esim. kysely ominaisuuden saapumista. Sillä saa yhteisön sivulle, mikä sinusta tulee isona tai mikä ala kiinnostaa tyyppisiä kyselyitä luotua ja selvitettyä mitä käyttäjät todella ajattelevat.

Irc-gallerian keskustelu ja kommentointi on vapaata. Siellä jos missä näkee, mitä asiakkaat ajattelevat brändistäsi. Lisäksi siellä voi selvitä, mitä he ajattelevat kilpailijoistasi. Voit seurata esim. näkyykö mainoskampanjasi käyttäjien keskusteluissa. Tärkeää organisaatiolle onkin, missä foorumissa ne vaikuttavimmat keskustelut brändistäsi ja toimialastasi sitten käydään. Tärkeä ominaisuus verkkomainontaa suunniteltaessa on näiden keskustelujen analysoiminen.

Sosiaalisen median hyödyntäminen markkinoinnissa
Markkinointiin sosiaalisen median työkaluilla liittyy aina suurempi riski kuin perinteisten kanavien käyttäminen. Eikä sitä voi samalla tavalla kontrolloida. Mitä enemmän yrität kontrolloida, sitä vähemmän sinulla on ohjakset käsissäsi. Yhteisöt, blogit ja muu verkossa tapahtuva vuorovaikutus asiakkaisiin on pitkäjänteistä työtä. Asiakkaita on kuunneltava ja heitä on arvostettava. Erilaisissa yhteisöissä ollaan kaikki samanvertaisia. Vaikka riski on suurempi ja tie ehkä pidempi niin mielenkiintoiseksi siitä tekee se, että markkinointiin saadaan aitoa ja oikeaa sisältöä, kun se on asiakkaiden tuottamaa. Tämä pakottaa organisaatiot myös lunastamaan lupauksensa, sillä asiakkaiden tuottama materiaali on juuri sitä, mitä organisaatiossa on tarjolla, kaunistelematta. Suurena päämääränä sosiaalisen median hyödyntämisessä on olla verkossa asiakkaita varten. Se on yksi tehokkaimmista tavoista vaikuttaa ihmisiin ja heidän mielikuviinsa brändistä. (Sarola 2009).

Gävert (21.10.2009) kirjoittaa M&M blogissaan, kuinka organisaatiot ovat aika hyvin mukana sosiaalisessa mediassa, mutta eivät jaksa panostaa sen pidemmälle, vaikka asiakkaiden kanssa pitäisi saada vastavuoroinen dialogi aikaiseksi, eikä pelkästään vain näkyä esim. facebookissa. Interaktiivisuus (keskustelut asiakkaan kanssa) ei tulevaisuudessa enää riitä, vaan ollaan menossa kohti proaktiivisuutta, jossa ihmiset ja brändi ovat aktiivisessa yhteistyössä saavuttamassa yhteisiä päämääriä.

Sataedu wikipediassa

Sataedu löytyy myös wikipediasta.


LÄHTEET
Gävert Nuppu 21.10.2009. Kommentti: I love Proactive Brands. Markkinointi & Mainonta. Saatavilla http://www.marmai.fi/blogit/ilove/
Opetusalan ammattijärjestö OAJ ry 2009. Opettaja, opetusalan järjestö- ja ammattilehti 41. 9.10.2009.
Sarola Tintti, Family One 2009. Sosiaalinen media ja markkinointi. - A match made in hell. 25.8.2009. Saatavilla http://www.helsinki.chamber.fi/files/3907/090825kauppakamari_sosmedia_sarola.pdf

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...