Blogi

keskiviikko 3. joulukuuta 2008

Palkitseminen motivoinnin näkökulmasta

Palkitseminen on organisaation johtamisen väline, jolla konkretisoidaan strategiset päämäärät ja muutetaan päämäärät kustannustehokkaaksi toiminnaksi. Palkitseminen on johdon keino motivoida henkilöstöä tekemään parhaansa organisaation hyväksi. Palkitseminen luo hyvän työilmapiirin, vähentää henkilöstön vaihtuvuutta, ohjaa toimintaa ja saa henkilöstön tyytyväiseksi.

Palkitsemisesta pitää olla hyötyä sekä työntekijälle että työnantajalle. Palkitsemisen välineillä ja perusteilla kerrotaan työntekijöille, mitä heiltä odotetaan. Työnantajan pitää saada palkitsemiseen käytetylle rahalle ja ajalle vastinetta. Työnantajan kannalta on merkityksellistä, kuinka paljon työntekijä on valmis ponnistelemaan yhteisten päämäärien suuntaan.

Organisaation johto voi käyttää henkilöstön motivointiin seuraavaa neljää palkitsemisen keinoa:
1. Työ ja tapa toimia (työn sisältö, toimintatavat ja esimiestyö).
2. Kasvu ja kehittyminen (osaamisen kehittyminen ja työuran rakentaminen).
3. Rahallinen palkitseminen
4. Henkilöstöedut (joustavat työajat, työterveyshuolto, työolosuhteet ja -välineet).

Johdon on muistettava kuitenkin palkitsemisessa, että työntekijöiden osaamisen, tiedon saannin ja valtuuksien pitää olla organisaation joka tasolla riittävät suhteessa tavoitteeseen, jotta saadaan työntekijät motivoituneiksi. Mahdoton tehtävä luo vain kielteisiä reaktioita, eikä motivoi. Lisäksi kokemukset palkitsevuudesta ovat yksilöllisiä, toisia motivoi toiset asiat, ja toisia taas toiset.

LÄHTEET
Kauhanen 2003. Henkilöstövoimavarojen johtaminen.
Rantamäki Tomi 2006. Oikea palkitseminen on tehokas johtamisen väline. Hautala Heikki, Walkabout 6/2006.
Viitala 2006. Henkilöstöjohtaminen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...