Blogi

perjantai 10. syyskuuta 2010

Perustaisinko oman blogin?

Uskon, että monet miettivät oman tai yrityksen blogin perustamista, mutta eivät vain ole varmoja, mitä annettavaa juuri minulla olisi muille, mistä kirjoittaisin blogiini. Haluankin antaa nyt vinkkejä, mistä kannattaa blogiin kirjoittaa ja miten saat blogistasi mielenkiintoisen.

Itse olen kirjoittanut blogia jo pidemmän aikaa. Aloitin bloggaamisen tuolloin minulle ajankohtaisista aiheista ja olen koko ajan kehittänyt blogiani eteenpäin. Eli valitse yksi vinkki alla olevasta listasta ja sitten voit ajanmittaa, kun sinulle sopii, ottaa jonkun toisen vinkin käyttöön. Näin blogisi elää ja kehittyy. Vinkeissä puhun omasta alasta, mutta se voisi olla yhtä hyvin oma mielenkiinnonkohde, oma intohimo.

Vinkkejä bloggaamiseen

1. Blogissasi on oltava näkökulma, joka tuo näkyviin sen, kuka olet. Millainen yritys tai henkilö on kyseessä? Mikä tekee yrityksestäsi / sinusta ainutlaatuisen? Blogin tarkoitus on luoda yrityksestä / sinusta mieleenpainuva brändi.

2. Kirjoita oman alasi ajankohtaisista aiheista ja uutisista.

3. Lue tutkimuksia omalta alaltasi ja kirjoita niistä lisäten teksteihin oma näkökantasi asiaan. Oman alan tietoiskut tekevät asiantuntijuudestasi näkyvää. Jokainen voikin kysyä tässä kohtaa itseltään, myytkö sinä viivottimia vai tietoa? Oletko alasi raudanluja ammattilainen.

4. Kun saat idean, kirjoita se heti ylös blogiisi ja tallenna teksti luonnoksena. Näin ideasi pysyy tallessa ja voit jatkaa kirjoittamista myöhemmin. Itselläni on todella paljon tekstiluonnoksia, joista osa jää ikuisiksi luonnoksiksi ja osasta taas kehittyy julkaisukelpoisia kirjoituksia.

5. Kiinnitä erityistä huomiota otsikkoihin. Otsikko on lupaus lukijalle. Monet lukevat vain otsikon, joten sen on oltava tarpeeksi kiinnostava, jotta lukemista jatketaan yhtään sen pidemmälle. Hyviä otsikoita voi olla esim. Kuinka perustetaan blogi, Mitä sinun tulisi tietää bloggaamisesta tai 10 tapaa blogata. Usein otsikko, jossa on numero toimii parhaiten.

6. Kirjoita tekemistäsi caseista omalla alallasi. Niin hyvistä kuin huonoista. Esimerkki caset ovat aina mielenkiintoisia.

7. Kirjoita asiakkaasi menestystarina. Näin asiakkaasi saa mainosta ja sinä teet asiantuntijuudestasi näkyvää.

8. Valitse tuttavapiiristäsi, verkostostasi, saman alan asiantuntija, joka voisi olla vieraileva bloggaaja blogissasi. Uusi asiantuntija antaa uusia näkökantoja oman alasi blogiin.

9. Selvitä, mitkä ovat oman alasi tulevaisuuden trendejä ja kirjoita niistä.

10. Lisää blogiisi havainnollistavia ja elävöittäviä kuvia, videoita ja diaesityksiä. Esimerkiksi SlideShare sovellukseen voit ladata diaesityksesi ja sitä kautta upottaa diaesityksen blogiisi. Blogikirjoituksesi voi myös koostua pelkistä kuvista tai olla kokonaan videon muodossa.

11. Tee videohaastattelu menestyvästä asiakkaastasi tai oman alasi asiantuntijasta. Voit kuvata haastattelun iPhonellasi tai muulla älypuhelimella, ladata videon YouTubeen ja sitä kautta upottaa videon blogiisi.

12. Benchmarkkaa sinua kiinnostavia blogeja. Mitä he ovat tehneet saadakseen sinut blogiinsa koukkuun?

13. Järjestä aivoriihi työkavereidesi kanssa ja suunnitelkaa uusia aiheita blogiin. Luovuus vaatii aina useamman näkökannan aiheeseen.

14. Jaa blogikirjoituksesi Facebookissa, Twitterissä ja LinkedInessä.

15. Päivitä blogikirjoituksiasi. Kun pidät blogikirjoituksesi ajanhermolla, niin voit jakaa näitä myöhemminkin, koska ne eivät vanhene. Tätä tekemääni listaakin on hyvä päivittää ajoittain.

16. Pyri saamaan blogiisi keskustelua kommenttikenttään.

17. Tee blogistasi etusivusi, josta on linkit muille sivustoillesi. Blogiasi päivitetään varmaan useammin kuin www-sivujasi. Ohjaa liikenne blogisi kautta www-sivuille.

18. Laita blogitekstiisi lukijalle kehotuksia toimintaohjeiksi. Ohjaa heitä sivustoille, jonne haluat heidän menevän.

19. Seuraa blogisi kävijämääriä. Teet varmasti kaiken oikein, mikäli kävijämäärät nousevat hitaasti, mutta varmasti. Seuraa, mitkä tekstit saivat ihmiset tulemaan blogiisi? Kirjoita enemmän niistä aiheista ja sillä tyylillä, mitkä saavat kävijät kiinnostumaan blogistasi. Itse käytän tähän Google Analytics kävijäseurantapalvelua. Olen huomannut, että kun kirjoitan suoraan sydämestä, aitona ihmisenä, niin hyvässä kuin pahassa, saan kävijöitä blogiini. Teksteissä on oltava henkilökohtainen kosketus. Se ei saa olla liian organisatorinen, vaikka kyseessä olisi yrityksen blogi.

Blogini uusien ja kaikkien kävijöiden määrät (syyskuu 2010 - tammikuu 2011)
















20. Kirjoita blogiisi säännöllisesti. Hakukoneet rakastavat uutta sisältöä ja linkkejä. Hakukoneet löytävät blogisi yllättävän helposti, kun vain julkaiset säännöllisesti tekstejä ja muistat merkitä myös avainsanoja jokaiseen kirjoitukseesi. Kun seuraan Google Analyticsilla, mistä kävijät tulevat blogiin, näen konkreettisesti, kuinka hakukoneet saattelevat kiitettävän määrän kävijöitä sivustolle.

21. Olisiko juuri minun blogini niin suosittu, että voisin myydä mainospaikkoja yrityksille?

22. Tee kehittämissuunnitelma, mitä vinkkejä aiot hyödyntää nyt ja lähitulevaisuudessa, blogissasi.

23. Markkinoi blogiasi.
  • Lisää blogisi osoite sähköpostisi allekirjoitukseen. 
  • Käy kommentoimassa muiden blogeja ja käy keskustelua oman alasi foorumeissa. Muista jättää kommentin perään linkkivinkki blogiisi. 
  • Käytä Twitterissä hashtageja. Hashtagin voit löytää ja tarkistaa sen käytön Twitagista http://www.twitag.com.

1 kommentti:

  1. Vautsi vau! Hyvä ja perustellinen bloggauksen ABC! Tämä palvelee lukijoita :)

    VastaaPoista

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...