Blogi

sunnuntai 11. syyskuuta 2011

Verkkopalvelun konseptisuunnittelu

Luin Mitä on konseptisuunnittelu -artikkelin ja ryhdyin pohtimaan, mitä konseptisuunnittelu tarkoittaa verkkopalvelun suunnittelussa, sillä konseptisuunnittelun prosessit vaihtelevat eri suunnittelualoilla. Konseptisuunnittelussa käytettävät käsitteet ovat usein samoja, mutta niiden merkitys vaihtelee. Tähän vaikuttavat ala, dokumentaatio- ja toimintatavat sekä henkilön tausta. (Iljin 2006, 1).

Mitä konseptinsuunnittelija tekee?
Konseptinsuunnittelu on tärkeä osa liiketoimintaa, oli siihen nimettyjä henkilöitä tai sitten ei. Konseptisuunnittelija hallitsee konseptisuunnittelun prosessin dokumentoiden. Hän tietää uusimmat teknologiat, niiden mahdollisuudet, rajoitteet, eri näkökulmat ja hänellä on luova, viestinnällinen ote työhönsä. Konseptisuunnittelijalla on monipuolinen digitaalisen median tuntemus ja työkokemus. Hän hahmottaa suuria kokonaisuuksia ja on moniosaaja. (Iljin 2006, 6—8, 10).

Tietoalat (2003, 15) on määritellyt konseptisuunnittelijan osaamisen seuraavasti: tekninen koulutus, kokemusta Web-rakenteiden suunnittelusta, laaja Web-osaaminen, kokemusta sisältöarkkitehtuurista, käyttöliittymien hallinta, projektienhallinta, verkkoviestintäosaaminen, asiakasosaaminen, itsenäinen työskentelytapa, luovuus, yhteistyötaidot ja kielitaito.

Konseptisuunnitelma verkkopalvelulle
Konseptisuunnittelu toimii työskentelyn apuvälineenä. Se kattaa koko projektin suunnittelutehtävät. Verkkopalvelun konseptinsuunnittelussa korostuvat strateginen suunnittelu, informaatiosuunnittelu, käytettävyys ja vuorovaikutteinen toiminnallisuus.  Lisäksi se vaatii asiakkaan liiketoiminnan tuntemista ja tulevaisuuden tutkimista (Iljin 2006, 15).

Karkeasti ottaen konseptinsuunnittelu etenee seuraavasti (Iljin 2006, 15):

Alkumäärittely > Suunnittelu > Arviointi > Toteutus > Testaaminen






Verkkopalvelun konseptisuunnitelmassa määrittelisin seuraavat asiat:
  1. Tarpeen, joka lähtee käyttäjistä / asiakkaista
  2. Strategisen tavoitteen, jolla edistetään liiketoimintaa
  3. Vaatimusmäärittelyn suunnittelu (mitä palvelulta odotetaan)
  4. Sisältösuunnitelma (toteutus esim. työpajatyöskentelyllä)
  5. Informaatioarkkitehtuurin suunnittelu (käyttöliittymä, navigaatio, sisältörakenne, integrointi muihin järjestelmiin ja vuorovaikutteisuus)
  6. Roadmapin suunnittelu (kuinka tavoitteeseen päästään varmistaen tehokkuus ja laatu)
  7. Lanseerauksen suunnittelu
  8. Laadun arvioinnin suunnittelu, jossa määritetään onnistumisen mittarit ja järjestelmän testaaminen (lopputuloksen vertaaminen vaatimusmäärittelyyn ja käyttäjäkokemukset)
  9. Koulutuksen suunnittelu
  10. Kehitystyön suunnittelu

Verkkopalvelun suunnittelussa käytetään käyttäjäkeskeistä suunnittelua. Siinä järjestelmää testataan ja kehitetään iteratiivisin syklein, jolloin palvelua testataan, verrataan käyttäjäkokemusta tavoitteeseen ja tehdään sen jälkeen tarvittavat muutokset. Tätä jatketaan kunnes ollaan päästy tavoitteeseen. 


Lähteet



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...